Et foredrag om trivsel og arbejdsglæde tjener sig ind

0
1297

Har du personalekompetence, sidder i en leder eller en mellemrolle rolle bør du overveje at afholde et foredrag om trivsel og arbejdsglæde. For tit er det for sent at få en ud når der er problemer med trivslen og arbejdsglæden. I stedet for at sætte et plaster på når der er nogen , som skærer sig , så fjerner du de skarpe knive fra samarbejdsklimaet og på den måde sikrer et dynamisk sammenhold.

Et foredrag om trivsel og arbejdsglæde indebærer en del forskellige komponenter og kan typisk opbygges på flere forskellige måder. Men fælles for dem er at de starter med at komme med gode råd til hvilke ting man skal gøre for at opnå trivsel og hvilke ting man skal gøre. Det er små simple ting, som nogle tager for givet og andre skal mindes om. Som at hilse når man møder om morgenen og går om eftermiddagen. Det er respekt overfor sine kollegaer specielt hvis man arbejder på forskudte vagter. En så simpel lille ting kan faktisk have betydning for nogle og dermed betyde dårlig trivsel hvis de oplever nogle ikke siger god morgen eller farvel når de går.

Gode foredrag indebærer også tips om arbejdsglæde

Det er ikke kun trivsel, der kommer, med foredraget. Der kommer også mange gode tips til hvordan man ligeledes forbedrer arbejdsglæden. Det er primært din opgave som leder at sørge for arbejdsglæden. Du skal sørge for at dine ansatte føler at der er en mening med deres arbejde uanset hvad det er. Der findes ikke noget mere demotiverende end at udføre et stykke arbejde uden at føle der er et formål med det.

Når du alligevel har samlet tropperne til et foredrag om trivsel kan du udnytte muligheden for at få gang i den dialog om arbejdsglæde og om hvad de føler de mangler eller hvad der er godt. For på den måde så kan du rette på måden hvorpå tingene foregår for på den måde at optimere arbejdsglæden og sørger for dine medarbejdere trivedes.

Så selvom et sådan foredrag koster en smule penge , så tjener det sig ind mangefold når man holder det op imod hvor få sygedage det skal spare eller hvor få promille effektiviteten skal øges. Dernæst er der glæden ved at vide at man gør noget godt for sine ansatte, og den bekymring og omtanke, den sætter de pris på .