Sådan rekrutterer du de rigtige medarbejdere til din virksomhed

0
44

De rette medarbejdere er nødvendigt for en virksomheds trivsel og succes. Derfor ligger rigtig mange virksomheder meget arbejde i at finde den rette medarbejder til deres virksomhed. Det kan dog være svært at finde hoved og hale i bunken af ansøgere, og hvordan du får udvalgt den helt rigtige medarbejder til stillingen. Rekruttering er en meget stor del af det at drive virksomhed, da en virksomhed ikke kan fungere eller opnå succes uden dygtige og kompetente medarbejdere. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringsprocessen fungerer fordelagtigt, og sikre at du kan finde de rigtige medarbejdere, dog er der mange virksomheder der bruger mange kræfter og timer på rekruttering uden at det nødvendigvis bærer frugt. Men hvordan finder vi så det perfekte match, når vi søger nye medarbejdere? Nedenfor giver vi nogle mulige løsninger til at lette din rekrutteringsproces i jagten på den perfekte medarbejder.

Find din nye medarbejder gennem rekrutteringsbureau

Hvis du anvender et rekrutteringsbureau, så hjælper de dig med at få et overblik over mulige kandidater til stillingen. Rekrutteringsbureauet har en database med potentielle medarbejdere med forskellige uddannelsesbaggrunde, erhvervserfaring og personlighedstyper. Rekrutteringsbureauet kan præsentere dig for netop de kandidater, der er relevante for din virksomhed og dine behov. Det kan derfor være med til at minimere fejlansættelser, og det kan øge chancen for at finde det perfekte match mellem din virksomhed og medarbejderen. Det betyder også, at du sparer mange ressourcer ved at ansætte den rigtige i første omgang, som både har den rette personlighed og de faglige kompetencer, som du efterspørger.

Brug dit netværk online og offline

Det er ikke nødvendigvis rekrutteringsbureauet der er den rigtige løsning, og du kan i stedet bruge dit netværk, som du ikke behøver at betale for. Gennem dit netværk kan du få kendskab til dygtige medarbejdere, som søger nye udfordringer og måske passer perfekt ind i din virksomhed. Et sted hvor du kan komme i kontakt med personer fra dit netværk er, LinkedIn. LinkedIn er et socialt netværk som er henvendt til erhvervslivet og er blevet et populært medie til at rekruttere medarbejdere. Det letter rekrutteringsprocessen og giver dig adgang til et stort professionelt netværk og mange mulige kandidater helt gratis. Du kan finde frem til de rigtige medarbejdere ved at bruge de skarpe søgekriterier som LinkedIn tilbyder dig, og derefter kan du tage direkte kontakt til kandidaten. Det giver også mulighed for at kandidaten kommer til dig, hvis du gør opmærksom på, at i søger nye medarbejdere.

Er den uopfordrede ansøgning det nye?

Ofte oplever vi at drukne i ansøgninger, når du ligger et stillingsopslag på nettet. Anvender du eksempelvis Jobindex vil din indbakke blive fyldt med ansøgninger, som kan være irrelevante for stillingen, og hvor medarbejderen tydeligvis ikke har de rette kvalifikationer eller interesse for området. Dette skyldes at mange er nødsaget til at sende ansøgninger ud til virksomheder, der søger nye medarbejdere hvis de modtager dagpenge, og derfor ser vi også mange irrelevante ansøgninger. Derfor er det tit de uopfordrede ansøgninger der kan vise sig mest værdifulde for din virksomhed. Det er de, fordi du er sikker på at ansøgeren har stor interesse i din virksomhed og ønsker at være en del af den. Derfor ligger der også mere passion og viden bag ved ansøgningen, og på den måde er der også større sandsynlighed for, at du finder en medarbejder der passer ind i din virksomhed.

Hvis du afpudser din rekruttering, så vil du også øge chancen for at din virksomhed opnår succes, derfor er det vigtigt at du arbejder koncentreret med, hvordan du kan rekruttere på den bedst mulige måde.